Hea vanasõna ütleb, et ära tee teistele seda, mida sa ei taha, et sulle tehtaks. Kuidas aga suhtuda sellesse, kui lennukis olev kaasreisija sinu ees istme täiesti alla laseb? Kas võiksid siis samamoodi käituda?
Arvamusi on erinevaid, aga kogenud reisijad juba teavad õiget vastust. Selles blogipostituses räägime veidi lennureisietiketist ning anname nõu, millal sobiks oma istet lennukis kallutada ja millal mitte.
Kui oled erinevate lennufirmadega lennanud, siis oled ilmselt tähele pannud, et turistiklassis võivad istmevahed olla päris kitsad. 2000. aastate alguses olid säästuklassi lennufirmade istmed üksteisest kuni 86 cm kaugusel. 2019. aastaks oli keskmine istmevahe kahanenud kuni 78 cm ja lühiliinide puhul isegi vaid 73 cm. Ka istmete suurus on kahanenud.
Kuigi reisijad saavad lennukites muutuva istmepaigutuse vastu vähe teha, on kerkinud esile uus küsimus.
Kuidas austada kaasreisijaid: kas kallutada oma istet või mitte?
Siin lähevad arvamused lahku. Mõned väidavad, et loomulikult. Reguleeri palju tahad. Sa oled oma istme eest maksnud – järelikult võid istme täielikult ka alla lasta. Teised aga nimetavad istme maksimaalselt pikali laskmist kaasreisijatele ebamugavuse põhjustamiseks.
Lennufirma istmed on ehitatud nii, et neid saab kallutada – seega on täiesti mõistlik, et reisijad kasutavad seda funktsiooni. Kuid see, kuidas sa seda teed, on väga oluline.
Lennureisi etikett ütleb järgmist: lase iste lamavasse asendisse ainult siis, kui see on vajalik. Kui pead lamama (näiteks tukastamiseks), siis lükka iste vaid nii palju tahapoole, et saada vajalik mugavus, ilma et enda taga olevat inimest liigselt riivaksid.
Siin on veel mõned nüansid, mida kaaluda
Mõtle, millisel lennureisil sa viibid? Lühilennul, pikamaalennul, üleöölennul?
Lühikesel päevasel lennul on viisakas hoiduda istme lamavasse asendisse seadmisest. Põhjus on selles, et paljud reisijad kasutavad tõenäoliselt terve lennu jooksul sinu istme seljatoe küles olevat kandikulauda, et teha arvutis tööasju, vaadata tahvelarvutist filmi või süüa-juua. Mõtlematult istet reguleerides võid rikkuda kaasreisija vara ja riided. Samuti on lühimaalendude vahel istmevahed niigi väikesed ning oma istet alla lastes muudad lennureisi selja taga olevale inimesele ebamugavamaks. Kui sa tõesti muud moodi ei suuda olla, siis on okei istet minimaalselt vaid paari cm võrra kaldu lasta eelnevalt veendudes selle ohutuses.
Pikamaalennul (näiteks varahommikul Tallinnast Tenerifele lennates, mis võib kesta 6-8 tundi) on istme alla laskmine õigustatud, et veidi tukastada, kuid seda tuleks teha võimalikult varakult lennu alguses.
Kui aga tegemist on üleöölennuga, on raske lamamisõigusele vastu vaielda. Enamasti lasevad reisijad istme maksimaalselt pikali asendisse teistega samal ajal – pärast söögitarvikute ära korjamist. Aga ka siis tasuks enne piiluda selja taha ning kontrollida, et istmeklapi peal poleks kuumasid jooke või suuremaid elektroonikaseadmeid. Et selles veenduda, tasub kaasreisijat oma soovist ette teavitada.
Ajastus on oluline
Parim aeg istme kallutamiseks on lennu varajases staadiumis, et sinu taga olev reisija teaks, mida lennult oodata. Siiski tuleks seda teha alles pärast esimest toitlustamist, et kõigil oleks võimalus söömise ajal end inimlikult tunda.
Püüa vältida konflikte
Olenemata sellest, kas oled ühes või teises rollis, on kõige mõistlikum jääda tsiviliseerituks ja vältida vaidlusi 10 km kõrgusel. Kui keegi ärritub sinu istme seljatoe langemisnurga peale olenemata sellest, et oled püüdnud käituda teisi arvestavalt, siis on kõige lihtsam vastata: “Ma soovin hetkel puhata ning mul on lubatud oma istet reguleerida.”
Samuti teab igaüks, et oma lennureisi mugavuse nimel on igaühel on võimalik osta istekohad avariiväljapääsude juurde või äriklassi, kus istmevahed on laiemad. Kuigi lisaraha kulutamine võib tunduda ebaõiglane, saab pretentsioone esitada valitud istmelaiuse osas vaid iseendale. 🫠
Üks kommentaar
Lisa kommentaar
Vabandust, kommenteerimiseks pead sisse logima.
[…] Vastame ürgvanale küsimusele: millal tohib lennukis seljatoe alla lasta? […]