Vene lennufirma astub meeleheitliku ning pretsedenditu sammu, et päästa kuu aega tagasi põllul hädamaandumise teinud ja seal siiamaani oleva Airbus A320 reisilennuki.
Võimalik vaid Venemaal: Ural Airlines valmistub lendama lennukiga Airbus A320 välja põllult, kus see eelmisel kuul hädamaandumise tegi. See on esimene kord, kui sellist asja proovitakse, kuid endiselt on palju küsimusi selle kohta, miks see põllule maanduma pidi ning kas päästeoperatsioon võiks olla edukas.
Latest Visuals of Russian carrier Ural Airlines A320 (RA-73805), that will attempt a take-off from its current location, after the aircraft ran out of fuel and landed in a grass field last month. https://t.co/NmYjpB0mq4 pic.twitter.com/Ne215z2MT6
— FL360aero (@fl360aero) October 3, 2023
Ebatavaline õhkutõus
Venemaa lennuettevõtja Ural Airlines kinnitas oma kavatsust proovida lennata Airbus A320 põllult, kus ta 12. septembril 2023 hädamaandumise sooritas ja kinni jäi. Lennufirma postitas sel nädalal oma Telegrami kanalile erinevaid fotosid ettevalmistustöödest koos kommentaariga, et saadaval on “erinevad valikud”.
Ural Airlines’i sõnul on lennuki kahe CFM56 mootoriga tehtud katsed näidanud, et need “ei vaja renoveerimist” … Vedaja teatas ka, et pärast hädamaandumist on mootorit “puhastatud pinnasest ja põhust, mida kinnitas korduv kontroll.”
Lennufirma paljastas ka, et ootab praegu tõstemehhanismide saabumist, et lennukit saaks tõsta, et “telikute ja teiste komponentide testimist ja lennuki konstruktsiooni täiendavaid uuringuid läbi viia.” Avaldus lõppeb kinnitusega, et “käimas on õhusõiduki konstruktsiooni põhjalik uurimine. Plaan sisaldab ka istmete demonteerimist, et lennukit kergendada.”
Ural Airlines on varem viidanud, et lennuki eemaldamine/taastamine põllult võib kesta mitu kuud (võimalik, et oodati talve saabumist, et maapind külmuks).
Miks A320 üldse kuu aega juba põllul seisab??
17-aastane Ural Airlinesi kasutuses olev A320 registreerimisnumbriga RA-73805 sooritas siselendu Sotšist (AER) Venemaale Omskisse (OMS), kui selle lõppsihtkohale lähenemisel tekkis väidetavalt hüdraulikarike. Lennuki pardal oli 165 reisijat koos meeskonnaga.
Pärast ebaõnnestunud maandumiskatset ja ümberlendu tõstsid piloodid lennuki uuesti kuni 18 000 jala (u 5,4 km) kõrgusele ja otsutati suunduda Novosibirski lennujaama (OVB), millel on pikem maandumisrada ning mis hõlbustaks maandumist sealhulgas pidureid ja spoilereid kasutamata. Muide – Aerofloti lennukid maanduvad piduriteta.
#BREAKING #DEVELOPING | In the last few hours, Ural Airlines has confirmed that it's Airbus A320 that is stuck on a farm in Novosibirsk will depart from that very farm land.
Read more at AviationSource!https://t.co/Yvbn4rkiNk#UralAirlines #Airbus #A320 #Novosibirsk #AvGeek pic.twitter.com/4FA8MvVpqY
— AviationSource (@AvSourceNews) October 3, 2023
Meeskonna esialgsed arvutused näitasid, et lennukil oleks olnud piisavalt kütust Novosibirski lennujaama jõudmiseks, kuid kuna hüdraulilise rikke tõttu ei saanud peamiste teliku uksi sisse tõmmata, suurenes kütusekulu, mida süvendas ka prognoositust tugevam vastutuul.
Kui saadi aru, et lennuk ei jõua eales Novosibirski, maandus meeskond nisupõllule, mis asub Novosibirskist umbes 180 km kaugusel asuva Kamenka äärelinna lähedal asuva küla juures.
Laialdaselt on spekuleeritud, kas intsident juhtus seetõttu, et Venemaa lennufirmadel oli raskusi oma tsiviillennukite varuosade hankimisega lääne sanktsioonide tõttu, mis kehtestati pärast Venemaa sissetungi Ukrainasse 2022. aasta veebruaris. Ural Airlines on aga eitanud, et oleks sellise probleemiga silmitsi seisnud või et oleks kasutanud kannibaliseeritud õhusõidukeid või sertifitseerimata varuosi, et hoida oma masinaparki õhus. Tõenäoliselt ei tasu lennufirma väiteid kuigi tõsiselt võtta.
See juhtum pole esimene omalaadne, mis Ural Airlinesi tabab
Sarnane juhtum leidis aset ka 2019. aasta augustis, kui Moskva lähedal maandus maisipõllule teine Ural Airlines’i lennuk. Selles intsidendis osalenud lennuki Airbus A321 kahe mootoriga rike tekkis pärast linnuga kokkupõrget. Siis sai lennuk sedavõrd suuri vigastusi, et see võeti lennuväljal varuosadeks lahti.
Õnneks jäid kõik reisijad ja meeskond ellu ning kaptenit peeti kangelaseks. Kuid nagu ka hiljutise juhtumi puhul, pakkusid ka tol ajal eksperdid, et piloodid oleksid võinud olukorraga toime tulla teisiti ning mõlemal juhul oleks parem otsuste tegemine mõlema lennu olulistes punktides võinud vältida lennujaamaväliseid maandumisi.
Milline on prognoos?
Suurt reisilennukit pole kunagi nisupõllult välja lennutada üritatud.
Arvestades seda, et lennundusmaailm jälgib juhtunut pingsalt, üritatakse operatsiooni näidata parimas valguses ning piloote kangelastena. Iga selline õhkutõusmiskatse toob aga kaasa rida ohte isegi minimaalse kütusekulu ja istmete (ning võib-olla ka muude salongi osade) demonteerimisega:
- Esiteks võivad mootorid sisse tõmmata võõrkehi, mis võib põhjustada kahjustusi ja mootorivõimsuse kaotust.
- Teiseks võib põllul tekkiv täiendav hõõrdumine pikendada vajalikku õhkutõusmisdistantsi.
- Kolmandaks võib konarlik pinnas põhjustada teliku kokkuvarisemise, mis kahtlemata lõpetaks õhkutõusu ja võib-olla ka lennuki elu, kui tekkinud kahjustuste parandamine osutub liiga kulukaks.
Nagu öeldakse – vene värk, aga eks õige pea ole näha, kas päästemissioon osutub edukaks.
2 kommentaari
Lisa kommentaar
Vabandust, kommenteerimiseks pead sisse logima.
[…] oli hädamaandunud lennukiga plaan sellelt samalt põllult uuesti õhku tõusta. Vahepeal ei olnud aga arengutest pikalt midagi kuulda. Tõenäoliselt oodati ka maapinna […]
[…] kõrvalekaldeid. Märkimisväärne juhtum leidis aset 2023. aasta septembris, kui Ural Airlinesi lennukil Airbus A320 tekkis lennu keskel hüdraulikasüsteemi rike. Seetõttu oli lennuk sunnitud sooritama […]