Oh seda ebaõnne kui oled juba reisisihtkohta kohale jõudnud, kuid avastad, et sa ei saa ühtegi oma nutiseadet laadida, sest pistikupesad näevad hoopis teistsugused välja kui kodus 🤯
Paljud meist võtavad reisile kaasa mitmesuguseid seadmeid, mida on vaja igapäevaselt laadida ning kui seda teha ei saa, on reisi algus kohe pea peale keeratud, sest tuleb leida lähim elektroonikapood ja mis iganes hinnaga omale mitte üks, vaid halvemal juhul mitu reisiadapterit osta.
Maailmas on 15 tüüpi pistikupesi ja erinev pinge. Kõige mõistlikum on reisile kaasa võtta üks reisiadapter, mis sobib igasse riiki. Hea oleks poest valida selline, kus on ka USB-laadimispesad.
Maailmas kasutatavad pistikustandardid – millist reisiadapterit sa vajad?
A-tüüpi pistikupesal on kaks lamedat paralleelset haru. See on levinud peamiselt Põhja- ja Kesk-Ameerikas ning Jaapanis.
P.S. Kui Jaapani pistikul on kaks identset lamedat haru, siis USA pistikul on üks haru on teisest veidi suurem. Seetõttu pole Jaapani pistikute kasutamine USA-s probleem, kuid vastupidine variant ei pruugi alati töötada.
B-tüüpi pistikupesad on samuti kasutusel Põhja- ja Kesk-Ameerikas ning Jaapanis. Sellel pistikupesal on kahest paralleelharust pikem maanduskontakt, et seade oleks enne toitega ühendamist maandatud.
Tähelepanu – nii A- kui ka B-pistikud kuuluvad maailma kõige ohtlikumate pistikutüüpide hulka, kuna need ei ole isoleeritud – see tähendab, et kui pistik pooleldi välja tõmmata, on see ikka pistikupessa ühendatud, tekitades ohu elektrilöögi saamiseks. Veenduge alati, et elektroonika on korralikult lahti ühendatud ning ärge lubage väikelapsi pistikupesade lähedusse mängima.
C-tüüpi pistikuid kasutatakse/kasutati väga laialdaselt Euroopas (v.a Ühendkuningriik, Iirimaa, Küpros ja Malta) ja Nõukogude Liidus, kuid päris sama ei saa enam öelda pistikupesade kohta, sest need on maanduseta ning seetõttu ebaturvalised ja ka ära keelatud. Tänapäeval on need asendatud teiste pistikupesa standarditega (E, F, J, K ja N). Laiemalt on see pesa tuntud ka kui Europistik.
D-tüüpi pistikupesad on peamiselt kasutusel Indias, Sri Lankal, Nepalis ja Namiibias. Sel on kolm suurt ümmargust kolmnurkset auku ja selle nimivõimsus on 5 amprit. Lisaks tüübile A ja B on D-tüüpi pistikud samuti ühed ohtlikumad maailmas – ka need on isoleerimata suurendades elektrilöögi saamise ohtu.
E-tüüpi pistikupesasid võib näha peamiselt Prantsusmaal, Belgias, Poolas, Slovakkias, Tšehhis, Tuneesias ja Marokos. See on on üsna sarnane C-tüüpi pesaga, millel on kaks ümarat haru, kuid E-tüüpi pistikupesal on ka maanduskontakt, mis sobitub pistikul asuvasse pessa.
F-tüüpi pistikupesa on meile vägagi tuttav, sest on kasutusel ka Eestis ning muuhulgas ka näiteks Saksamaal, Austrias, Hollandis, Rootsis, Norras, Soomes, Portugalis, Hispaanias ja Ida-Euroopa riikides.
F-tüüpi pistikupesa arendati Saksamaal vahetult pärast Esimest maailmasõda ning seda tuntakse ka kui “Schuko pistikut”, mis on saksakeelse sõna “Schutzkontakt” akronüüm, mis tähendab “kaitsekontakti”. F-tüüp sarnaneb C-tüüpi pistikuga, kuid selle külgedel on kaks maandusklambrit. Üldjuhul sobib C-tüüpi pistik F-tüüpi pistikupessa ideaalselt.
G-tüüpi pistikupesa on käibel Ühendkuningriigis, Iirimaal, Küprosel, Maltal, Malaisias, Singapuris ja Hongkongis. G-tüüpi pistikupesal on kolm ristkülikukujulist haru, mis moodustavad kolmnurga, kuid sageli on neid kirjeldatud ka kui veidi kohmakaid, kuna elektriseadet on neisse vahel veidi ebamugav ühendada.
H-tüüpi pistikupesa on laialdaselt kasutusel vaid Iisraelis. H-tüüpi pistikupesa võib samuti olla ohtlik, kuna seal puudub elektrilöögi eest kaitsev isolatsioon. Pistikut kasutatakse ka Jordani Läänekaldal ja Gaza sektoris.
I-tüüpi pistikupesa võib näha Austraalias, Uus-Meremaal, Paapua Uus-Guineas ja Argentinas. Sellel on kolm haru, millest üks on maanduseks. Pistikust on ka maanduseta versioon, millel on ainult kaks lamedat V-kujulist haru. Kuigi on väikseid erinevusi, sobib I-tüüpi pistik ka Mandri-Hiinas kasutatavate pistikupesadega.
J-tüüpi pistikupesa kasutatakse peaaegu eranditult Šveitsis ja Liechtensteinis. J-tüüpi pistikupesa sarnaneb C-pistikuga, kuid sellel on maanduskontakt. Samuti sobib ka C-tüüpi pistikuga seade (nt iPhone laadija) J-tüüpi pistikupessa.
K-tüüpi pistikupesad on kasutusel ainult Taanis, Gröönimaal ja Fääri saartel. Kuigi see pistikupesa näeb esmapilgul välja nagu naerunägu 😀 , siis sarnaneb see tegelikult meile tuttava F-tüübiga – sellel on lihtsalt maandusklambrite asemel maandustihvt. Samuti sobivad C-tüüpi pistikuga seadmed K-tüüpi pistikupessa. Kuna Taanis on suur hulk E/F-pistikuid, siis otsustas Taani valitsus teha seaduslikuks ka E- ja F-tüüpi pistikupesade paigaldamise.
L-tüüpi pistikupesa on kasutusel Itaalias ja siin-seal kogu Põhja-Aafrikas. L-tüüpi pistikupesasid on nii 10- kui ka 16-amprised, millel on erinev pistiku paksus ja vahekaugus. 10-amprine pistikupesa ühildub C-tüüpi pistikutega, kuid tänapäeval on muutunud populaarsemaks universaalsed pistikupesad. Niinimetatud “bipasso” pistikupesaga saab kasutada L- ja C-pistikuid, kuid universaalse “schuko” ehk F-pistikupesaga aga C-, E-, F- ja L-pistikuid.
M-tüüpi pistikupesa on levinud Lõuna-Aafrikas, Svaasimaal (eSwatini Kuningriigis) ja Lesothos. M-tüüpi pistikupesa sarnaneb India D-tüübiga, selle harud on aga palju suuremad. Kuigi Indias, Sri Lankal, Nepalis ja Namiibias on D-tüüpi pistik levinuim, siis saab teoorias saavad nad seal kasutada ka M-tüüpi, mida suuremate seadmete tarbeks ka tehakse.
Tasub teada: Kui reisid näiteks Lõuna-Aafrika Vabariiki, siis ole veendunud, et sinu hotellid või hostelid ei kasuta eksklusiivselt vaid M-tüüpi pistikupesasid, vaid näiteks ka meie seadmetele sobilikku C-tüüpi või N-tüüpi (vaata järgmist). Miks? Sest M-tüüp tavaliselt ei sisaldu universaalsetes reisiadapterites.
N-tüüpi pistikupesa kasutatakse peaaegu eranditult Brasiilias. See on välimuselt väga sarnane Šveitsi J-tüüpi standardile, kuid omavahel need ei ühildu, kuna N-tüüpi maanduskontakt on veidi teises asendis. Ka sel pistikupesal on kaks versiooni (10 A ja 20 A) ning nagu paljud teised, ühildub ka N-tüüpi pistikupesa C-tüüpi pistikutega.
2 kommentaari
Lisa kommentaar
Vabandust, kommenteerimiseks pead sisse logima.
[…] Reisiadapter on välisriikides seadmete laadimiseks hädavajalik. Vaata ka siit, milliseid pistikuid välismaal kasutatakse. Soovitame sellist reisiadapterit, millel on mitu pistikut ja mida saab kasutada enam […]
[…] Universaalne reisiadapter – vaata lähemalt, millised pistikuid välismaal kasutatakse […]