Lennufirmadel on seadusandjate poolt ette antud erinevad kohustused, sealhulgas kui suurt kompensatsiooni rahas maksta, kui lend tühistatakse või jääb hiljaks.
Tihti ei taha lennufirmad aga üldse mingit kompensatsiooni maksta, pakutakse palju väiksemaid hüvesid ning loodetakse, et reisija on sellega nõus. Seepärast vaatame üle, millised on lennureisija õigused ning millistel juhtudel on õigus hüvitist saada.
Kõige olulisem on meeles pidada, et lennu tühistamise ja/või hilinemise korral tuleb kõigepealt pöörduda alati lendu teostanud lennufirma poole, et selgitada välja täpsemad asjaolud ja saada juhised edasiseks tegutsemiseks.
1. Millised on su õigused kui lend hilineb?
Õigus abile ja hoolitsusele
Lennu hilinemise korral on lennuettevõtja esmane kohustus hilinenud lennu reisijate abistamine ja nende eest hoolt kandmine. Abi- ja hoolitsuskohustuse ulatus sõltub eeskätt hilinemise pikkusest.
Lennu pikkus | Hilinemise kestus | Pakutav hoolitus ja abi |
---|---|---|
Kuni 1500 km | Üle 2 tunni | Ooteajaga võrreldes piisav söök ja jook.
Tasuta kaks telefonikõnet või elektronkirja. |
1500-3500 km | Üle 3 tunni | |
Üle 3500 km | Üle 4 tunni | |
Igasugune lend | Üle 5 tunni | Ooteajaga võrreldes piisav söök ja jook.
Tasuta kaks telefonikõnet või elektronkirja. Kogu piletihinna tagasimaksmine, kui otsustad reisist loobuda. |
Igasugune lend | Eeldatav väljalend on lükkunud järgnevale päevale | Ooteajaga võrreldes piisav söök ja jook.
Tasuta kaks telefonikõnet või elektronkirja. Majutus ja transport lennujaama ja majutuskoha vahel. Kogu piletihinna tagasimaksmine, kui otsustad reisist loobuda. |
Kui lennuettevõtja ei paku reisijale eeltoodud abi ja hoolitsust ja reisija maksab ise oma toitlustuse ning majutuse eest, peab lennuettevõtja üldjuhul vastavad mõistlikud ja asjakohased kulutused hiljem hüvitama. Selleks tuleb alles hoida kõik vastavad kuludokumendid.
Õigus rahalisele hüvitisele
Lennu pikaajalise hilinemise korral, kui reisija jõuab sihtkohta kolm tundi või enam peale algselt planeeritud lennuaega, on reisijal õigus samasugusele hüvitisele, mis määruse kohaselt on ette nähtud lennu tühistamise korral. Hüvitise määrad sõltuvad lennu vahemaa ja ooteaja pikkusest ning marsruudist sõltuvalt 250-600 eurot.
Kuigi määrus ei näe lennu hilinemise korral ette reisija õigust hüvitisele, on Euroopa kohtu praktika (Euroopa Kohtu otsus) kohaselt reisijal, kelle lend on sihtkohta hilinenud vähemalt kolm tundi, õigus saada lennuettevõtjalt hüvitist samas määras, mis lennu tühistamise korral. Loe lähemalt allpool 👇
2. Millised on su õigused kui lend tühistatakse?
Õigus piletiraha tagasisaamisele, marsruudi muutmisele või ümberbroneerimisele
Lennu tühistamisel korral peab lennuettevõtja pakkuma reisijale esmalt järgmised valikud:
- piletiraha tagastamine ja jätkulennu puhul tagasilend väljumislennujaama niipea kui võimalik,
- muudetud marsruut reisija lõppsihtkohta toimetamiseks niipea kui võimalik või
- muudetud marsruut hilisemal, reisijale sobival kuupäeval võrreldavatel transporditingimustel vastavalt vabade istekohtade olemasolule.
Võimalust reisi jätkamiseks või marsruudi muutmiseks tuleb pakkuda võrreldavatel reisitingimustel ning lennuettevõtja peab kandma marsruudi muutmisega või tagasilennuga kaasnevad kulud.
Kui reisija teeb oma valiku, valides ühe pakutud lahenduste hulgast, ei ole lennuettevõtjal enam kohustusi ülejäänud kahe valikuga. Lisaks, kui lennuettevõtja on küll pakkunud eelpool toodud võimalusi, kuid reisija on otsustanud siiski omal käel enda reisiga seonduva korraldada, võib lennuettevõtja loobuda tekkinud kulutuste hüvitamisest.
Õigus abile lennujaamas
Abi andmise kohustus hõlmab ooteajaga võrreldavalt jooke ja toitlustust; majutust (kui reis broneeritakse ümber järgmisele päevale); transporti majutuskoha ja lennujaama vahel; kahte telefonikõnet, teleksi või faksiteadet või e-kirja.
Õigus hoolitsusele kohaldub reisijatele, kes ootavad lennujaamas tagasilendu või marsruudi muutmist. Kui reisija on tühistamisest saanud varasemalt teada ning kui reisija nõustub pärast lennu tühistamist lennuettevõtja ettepanekuga muuta marsruuti ja viia lend reisijale sobivale hilisemale kuupäevale, ei ole reisijal edaspidi enam õigust hoolitsusele. Seega ei ole lennuvedaja seda kohustatud ka tagama või hüvitama.
Kui abi ei pakuta ja reisija hoolitseb enda eest ise, peab lennuettevõtja tehtud mõistlikud ja asjakohased kulutused hüvitama. Selleks tuleb alles hoida kõik vastavad kviitungid.
Erandjuhtudel võib lennuettevõtja otsustada abi piirata või vähendada, kui see põhjustaks suuremat hilinemist reisijatele, kes ootavad alternatiivset või hilinenud lendu.
Õigus hüvitisele
Kui lennu tühistamisest teavitatakse reisijat vähem, kui 14 päeva ette, võib reisijal olla õigus nõuda hüvitist.
Hüvitise summa sõltub lennu vahemaast. Hüvitist saab nõuda:
Lennu pikkus | Hilinemine sihtkohta | Hüvitise suurus |
Kuni 1500 km | Alla 2 tunni | 125 € |
Üle 2 tunni | 250 € | |
1500 -3500 km | Alla 3 tunni | 200 € |
Üle 3 tunni | 400 € | |
Üle 3500 km | Alla 4 tunni | 300 € |
Üle 4 tunni | 600 € |
Vaata ka: https://consumer.ee/oigused-ja-abi/reisimine/lennureisija-oigused/
2 kommentaari
Lisa kommentaar
Vabandust, kommenteerimiseks pead sisse logima.
[…] Hüvitise suurus sõltub sellest, kui palju lend sihtkohta hilineb. Loe lähemalt, millised on lennufirma kohustused ja sinu õigused kui lend hilineb, ning kui suurt hüvitist peab lennufirma sulle maksma. […]
[…] Euroopa Liidu regulatsioonide kohaselt on reisijatel õigus nõuda rahalist kompensatsiooni kuni 600 € lennu hilinemisel sihtkohta, kui sobivad tingimused selleks on täidetud. Siin ei tohiks segi ajada lennu väljumise hilinemist sihtkohast, sest pika lennumarsruudi korral võib lennuk õhus kaotatud aja ka tasa teha. Loe lähemalt siit, mida teha kui su lend lükatakse edasi või hilineb. […]