Vene lennundus näitab hääbumismärke, kuid riigijuhid ja lennufirmad seda avalikult tunnista. Räägitakse hoopis vastupidist juttu – justkui kõik läheks ainult paremaks ja lisaks sellele hakatakse Venemaal ka reisilennukeid tootma rohkem kui kunagi varem kogu Venemaa ja NSVL ajaloos.
Isemajandav ja sanktsioonidest mitte mõjutatav Venemaa on aga vaid idanaabri propaganda vili. Alates 2022. aasta keskpaigast, mil Ukraina ründamisest oli möödas vaid 4 kuud, on õnnetuste arv Venemaa lennunduses hüppeliselt kasvanud. 2023. aasta jaanuari esimeseks nädalaks toimus juba sisuliselt iga päev mõni intsident.
Lennukid on lennu ajal kaotanud keredetaile, lekkinud on kütust ja purunenud ka tuuleklaas. Lisaks on õhusõidukid korduvalt pidanud tegema hädamaandumisi.
Arvukate rikete põhjus peitub Venemaa suutmatuses sanktsioonidega toime tulla. Nii Läänest varastatud lennukitele kui ka Venemaa enda lennukitele lihtsalt ei ole enam saada varuosi ega vajalikku oskusteavet nende hooldamiseks. Suur osa lennukipargist kannibaliseeritakse, et hoida teisi lennukeid töös. Nende varuosade üle, mida nüüd ostetakse Venemaale sisse peamiselt Aafrikast, Indiast ja teistest “sõbralikest riikidest”, puudub igasugune kontroll.
Eksperdid ennustavad, et suurematest lennukatastroofidest ei saa enam rääkida küsimusega “kas?” vaid “millal”. Jääb üle vaid spekuleerida, kas selliseid juhtumeid kasutatakse ka Venemaa propagandatööriistana Lääne vastu ning millisel kujul.
Siin on vaid mõned näited viimasel ajal toimunud Venemaa lennufirmade õnnetustest
5. jaanuar
Utairi reisilennuk oli sunnitud maanduma Lääne-Siberis kliimaseadme rikke tõttu. Piirkondlikud prokurörid ei avalikustanud lennuki marki, kuigi lennujälgimise veebilehtede järgi sooritas Boeing 737 hiljuti samal marsruudil lende.
6. jaanuar
Azur Airi rahvusvaheline lend Taisse 263 inimesega pardal naasis Novosibirskisse kuus tundi pärast õhkutõusmist tuuleklaasi kahjustumise tõttu. Hiljem samal päeval naasis Red Wingsi siselend Jekaterinburgi pärast õhkutõusmist Kaasani, kuna lennuki telikut ei õnnestunud üles tõmmata.
8. jaanuar
Pobeda reisilennuk libises Permis rajalt lumme, mistõttu piloodid katkestasid lennu Moskvasse. Permi lennujaama teatel pääsesid reisijad vigastusteta ja lennuk kannatada ei saanud.
9. jaanuar
Tualettruumi rike sundis Bratskist Moskvasse lennanud S7 Airlinesi Airbus A320neo maanduma Kaasanis pärast neljatunnist õhus viibimist.
Kaks inimest sai surma ja veel neli vigastada, kui Venemaa Kaug-Idas pakase ilmaga kukkus alla nõukogudeaegne reisilennuk An-2.
Teise Nõukogude transpordilennuki IrAero An-26 kaubaruumi uks oli Venemaa Kaug-Ida lennu ajal osaliselt avatud. Reisija filmitud dramaatilised kaadrid näitavad, kuidas ta istub kõrgel taevas viibiva lennuki salongis, kus puhub tugev tuul ning taustal on näha avatud uks.
Reisijate sõnul imeti osa nende pagasist ja isiklikest esemetest välja, kui piloot Magadani suunduva lennuki Jakutskisse tagasi pööras. Ükski pardal olnud 31 reisijast viga ei saanud.
10. jaanuar
NordStari Boeing 737 libises põhjapolaarjoonest põhja pool jäiselt rajalt maha, mistõttu lend Moskvasse hilines 116 reisija ja kuue meeskonnaliikmega. Õnnetuse järgne ülevaatus otsustas, et lennuk on piisavalt ohutu, et lend hiljem samal päeval uuesti sooritada.
Venemaa Habarovski lennujaam suleti ajutiselt, kuna lennufirma Khabarovsk Airlinesi lennukil purunes maandumisel rehv.
4. veebruar
Azur Airi lennuk Boeing 767, mille pardal viibis 321 inimest, oli sunnitud Phuketi rahvusvahelises lennujaamas katestama suurel kiirusel (190 km/h) õhkutõusu hetkel, mil üks lennuki mootoritest süttis.
Milliseid Venemaa lennufirmasid tuleks vältida?
Kõiki. Kuna Vene lennufirmad ei suuda oma lennupargis olevatele (ja sh varastatud) lennukitele tagada nõuetekohast hooldust, varuosi ega sellega ka reisijate ohutust, kuid siiski teostavad lende ka väljaspool Venemaad nn “sõbralikes riikides”, siis tasuks teada, millised on need lennufirmad. Õnnetuste rohkust vaadates, on suurem katastroof kahjuks ilmselt vaid aja küsimus.
Üks kommentaar
Lisa kommentaar
Vabandust, kommenteerimiseks pead sisse logima.
[…] Vene lennufirmadel on senini õnnestunud hoolimata sanktsioonidest lääne lennukeid töös hoida. Selleks seisavad mõned liisingufirmadelt varastatud lennukid maa peal, mida kannibaliseeritakse varuosade tarbeks. Kuigi suuremaid õnnetusi pole siiani juhtunud, on taolised intsidendid sagedased. […]